استارت نخوردن از متداول ترین مشکلات در اتومبیل است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مقاله ما به چند علت اصلی این مشکل و اینکه چه عاملی باعث می شود تا اتومبیل شما استارت نخورد خواهیم پرداخت.
افراد غالباً به علت های به وجود آمدن این مشکل فکر نکرده و تنها در صورت مواجه شدن با آن خودرو را به یک مکانیکی برده تا توسط یک تکنسین حرفه ای مشکل رفع گردد،در حالی که روشن شدن به موقع خودرو طی یک فرایند پیچیده اتفاق میفتد. برای استارت خوردن وسیله نقلیه به مخلوط مناسب بنزین، برق و هوا نیاز است و تعدادی از قطعات در موتور وجود دارد که در این امر نقش مهمی ایفا می کنند تا با چرخاندن کلید، موتور شما شروع به کار کند.
در صورتی که هر یک از این قطعات قادر به انجام وظیفه لازم خود نباشند، ممکن است اتومبیل روشن و یا به اصطلاح استارت نخورد. چند دلیل احتمالی برای این مشکل وجود دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

استارت نخوردن خودرو هنگام گرم بودن

ممکن است در یک روز گرم تابستان ماشین شما استارت نخورد، این مشکل می تواند دلایل زیادی را شامل شود و به سوخت باتری، روغن و مایع خنک کننده موتور مربوط باشد.

1.سوخت اتومبیل
اگر موتور خودرو بیش از حد گرم شود، انسداد توسط بخار هایی خاص ایجاد شده، که گردش سوخت را دشوارتر می کند. در نتیجه این امر خودرو با مشکل کار می کند.اگرچه این مساله در اکثر اتومبیل های جدید که مجهز به انژکتور سوخت هستند خیلی بروز نمی دهد.

2.باتری اتومبیل
هنگام گرم بودن هوا درجه حرارت بالا می تواند به سرعت باتری اتومبیل را تخلیه کند. این به این دلیل است که باتری ها با مایعات کار می کنند و بنابراین در گرما تبخیر میشود.

3.روغن اتومبیل
ممکن است استارت نخوردن ارتباطی با روغن موتور داشته باشد. روغن موتور های معمولی ممکن است در دمای بالا دچار مشکل شود، به همین دلیل برخی از رانندگان در ماه های گرم تابستان از روغن موتورهای با کیفیت و استاندارد استفاده می کنند.

4. خنک کننده اتومبیل
در آخر، اگر اتومبیل در هنگام گرم بودن هوا استارت نخورد، ممکن است به علت کمبود مایع خنک کننده باشد. زمانی که مایع خنک کننده موتور کم باشد می تواند به اتومبیل آسیب جدی وارد کند.

 

دلایل استارت نخوردن خودرو

استارت خوردن ضعیف ماشین

علت اصلی ضعیف استارت خوردن خودرو باتری مرده است. اگر باتری اتومبیل ضعیف باشد اما نه کاملاً خراب ، ممکن است استارت به آرامی بچرخد. و همواره صدای آرام و شبیه به ناله شنیده شود که این صدا با افت بیشتر ولتاژ، می تواند بیشتر شود. زمانی که ولتاژ باتری حتی بیشتر کاهش می یابد، دیگر صدایی نخواهد آمد و با روشن کردن کلید حتی چراغ های اتومبیل نیز کم نور خواهند شد.
قبل از رفتن به مسافرت مطمئن شوید باتری اتومبیل شما در شرایط مناسبی قرار داشته و هیچ ایرادی ندارد. با سفت کردن گیره های شل اطمینان حاصل کنید که گیره ها نمی توانند به راحتی از پایانه های باتری خارج شوند.
استارت نخوردن و یا ضعیف استارت خوردن اتومبیل می تواند مربوط به دینام باشد. دینام قطعه ایست که در هنگام رانندگی برق تولید می کند و انرژی الکتریکی اضافی را در باتری ذخیره کرده تا اطمینان حاصل شود که ماشین در دفعه بعدی که به آن احتیاج دارید می تواند شروع به کار کند. گاها دینام بر اثر اتفاقاتی دچار خرابی شده و ممکن است این خرابی به باتری اتومبیل صدمه زده و باعث شود خودرو ضعیف استارت بخورد.
در ادامه با دیگر علت های استارت نخوردن و ضعیف استارت خوردن خودرو آشنا می شویم.

خرید سیم کشی انواع خودرو

استارت نخوردن خودرو در سرما

باتری ها، سیستم های سوخت رسانی، موتورهای استارتر، دینام، روغن و بخش های دیگر اتومبیل می تواند در هوای سرد و مرطوب دچار خرابی شود که این موارد می توانند منجر به استارت نخوردن اتومبیل شوند. زمانی که خودرو در معرض سرمای زیاد قرار بگیرد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که مهمترین آن استارت نخوردن وعدم راه اندازی اتومبیل است. این مشکل بیشتر در اتومبیل های قدیمی، به خصوص آنهایی که کاربراتوری هستند اتفاق میافتد.
اتومبیل های مدرن تر و مجهز به انژکتور سوخت کمتر با این مشکل مواجه میشوند. اما این بدان معنا نیست که در دمای پایین و هوای مرطوب آنها نمی توانند از برخی مسائل رایج رنج نمی برند.
در ادامه به شایع ترین علت و دلایل احتمالی استارت نخوردن خودرو در سرما می پردازیم.

 

استارت ماشین

 

1.باتری
اگر اتومبیل در شرایط سرد شروع به کار نمی کند، به احتمال زیاد علت آن باتری می باشد. تعداد زیادی از تماس هایی که ما در زمستان داشتیم مربوط به باتری می شد. البته تعمیر آن راحت بوده و با کمترین هزینه می توان مشکل آن را رفع کرد.

2. خطوط سوخت اتومبیل که می توانند یخ بزنند
آلودگی آب ممکن است با گذشت زمان در سیستم های سوخت خودرو به یک مشکل تبدیل شود که این مساله می تواند باعث مشکلات احتراق در اتومبیل ها شده و در صورت سرد شدن زیاد، آب موجود در سیستم ممکن است یخ بزند که این موضوع از تأمین سوخت موتور جلوگیری می کند که استارت نخوردن خودرو در این صورت امری بدیهی است. حساس ترین قسمت موتورها انژکتورهای جداگانه می باشند که بسیار باریک بوده و می توانند به راحتی با بلورهای یخ کوچک مسدود شوند .

3. موتورهای استارت معیوب
از دیگر علل استارت نخوردن اتومبیل در ماه های سرد تر می تواند استارتر معیوب باشند. بسیاری از موتورهای مدرن تمایل به استفاده از سیستم های استارتی دارند که از مقاومت بیشتری برخوردارند و در نتیجه کمتر در معرض مسائل مربوط به هوای سرد هستند.

علت صدای تق تق استارت چیست؟

چرا از موتورصدای تق تق استارت خارج می شود؟ چندین پاسخ برای این سوال وجود دارد، ولی تنها یک پاسخ معمول بیشتر مورد تاکید کارشناسان می باشد و آن وجود یک مخلوط بد هوا در سوخت اتومبیل می باشد. موتور خودرو برای استارت و ایجاد نیرویی که آن را به جلو سوق می دهد به دو ماده اصلی اکسیژن، هوای اطراف و سوخت قابل اشتعال نیاز دارد. هنگامی که در معرض جرقه قرار بگیرد سوخت مشتعل شده هوا را مصرف کرده و انفجار ایجاد می شود. یک مخلوط نامناسب باعث انفجار ضعیف تر و بلندتر شده که ممکن است به عنوان صدای “کوبنده” به گوش برسد.
گاها این مساله سبب می شود تا اتومبیل استارت نخورد و باید در این صورت به یک مرکز معتبر مراجعه تا مشکل بررسی شود.

 

سنگین استارت خوردن خودرو

زمتنی که دمای هوا کم است یا بعد از مدت طولانی خودرو خاموش است (مثلاً یک هفته یا بیشتر) اتومبیل روشن می شود احتمالاً مدت زمان لازم برای استارت خوردن با کلید کمی طولانی تر از شرایط عادی است.
در این شرایط، ممکن است که موتور خودرو کمی بیشتر طول بکشد تا کار کند. اگر بعداً در روز یا هفته دوباره ماشین را راه اندازی کنید، احتمالاً دیگر متوجه تاخیر دیگری در روشن شدن موتور نخواهید شد. این مساله مهمترین علت استارت خوردن سنگین خودرو است. گرچه علل دیگری نیز در استارت نخوردن خودرو یا سنگین استارت خوردن آن دخیل است مانند باتری، دینام و…
در صورتی که از خودرو برای مسافرت های کوتاه مدت منظم در یک دوره به خصوص مانند زمستان استفاده شود، بهتر است جهت جلوگیری از استارت نخوردن باتری های ماشین شارژ شود که این کار را می توان با ابزار شارژر باتری ماشین انجام داد.

پرسش و پاسخ

1.مهمترین علت استارت نخوردن خودرو چیست؟
پاسخ: استارت نخوردن خودرو دلایل زیادی را شامل می شود که این مساله می تواند مربوط به مایع خنک کننده موتور،سوخت، باتری، روغن و … باشد.

2.مهم ترین دلیل استارت نخوردن خودرو در زمستان چیست؟
پاسخ:عمده ترین مشکل استارت نخوردن ماشین در زمستان مربوط به سیستم سوخت رسانی و باتری ماشین می باشد.

3.مهمترین روش پیشگیری از خرابی اتومبیل و استارت نخوردن آن چیست؟
پاسخ: تعمیر و نگهداری به موقع از خودرو از خرابی آن جلوگیری می کند. بهتر است در فواصل منظم به مراکز معتبر مراجعه شود تا اتومبیل از نظر خرابی بررسی و مشکلات آن رفع گردد. این عمل باعث صرفه جویی هزینه ها وجلوگیری از خرابی خودرو خواهد شد.